Nu går skam på torra land

Följ vårt inlägg på FB, klicka här

När jag passerade Stockholms central i tisdags blev jag mycket förvånad och upprörd över ett havredrycksföretags reklamkampanj. Vi som är lite till åren komna kommer mycket väl ihåg kampanjen ”Spola Kröken”, nu travesterar detta fenomenala havredryckskompani på samma slogan men har bytt ut ”kröken” mot mjölken! Hur trött blir man inte när man försöker ställa näringens olika representanter emot var andra, tror inte ”reklamarna” fattat ett smack om hur det fungerar i det svenska jordbruket.
Vi lever i symbios med var andra och det finns inget motsats förhållande mellan mjölk och växtodling, att inbilla allmänheten att havredrycken är mer miljömässig är bara ett sätt att visa sin okunnighet.

Som i all reklam är det en ökad försäljning som eftersträvas, att som i detta fallet inte säga hela sanningen om sin produkts miljöpåverkan är inte ok, var blir till exempel den delen av som inte blir havredryck?
Kan det vara så att den landar i ett djurfoder? Vilket vore förfärligt osmakligt med tanke på att en hel del av konsumenterna av produkten tro att man genom att dricka drycken minskar animalieproduktionen i landet. Kanske dags att städa framför egen dörr innan man klankar ner på andra.

Som spannmålsodlare är vi givetvis intresserade av så många användningsområden för spannmålen som möjligt, det är inte detta som är problemet i detta fallet utan sättet som man försöker framhäva sig som så mycket miljövänligare och bättre än i detta fallet komjölk.

Gör om och gör rätt, framhäv gärna havredryckens förträfflighet men gör det på egna meriter men ge fan i mjölken, blanda inte in en massa miljöfloskler som i det långa loppet bara förlöjligar den fina produkten.

Johan Karlzén, Ordförande SpmO